Tentoonstelling: "quiñones: naar de oorsprong"
De gemeenteraad van Estepona maakt bekend dat de tentoonstelling "Quiñones: Al Origen" aanstaande vrijdag in de Mirador del Carmen van start gaat. Dit is de eerste solotentoonstelling gewijd aan de kunstenaar Juan Miguel Quiñones, die internationale erkenning en lovende kritieken heeft gekregen voor zijn monumentale marmeren sculpturen van objecten die zeer representatief zijn voor de zomer.
Deze tentoonstelling, die vanaf zaterdag 2 augustus voor het publiek geopend is, brengt 180 marmeren sculpturen bijeen die iconische symbolen van het zomerseizoen uitbeelden, zoals ijsjes, strandspeelgoed, snorkelvinnen, surfplanken en scooters.
De sculpturen van Quiñones, vervaardigd uit het edelste materiaal uit de klassieke traditie, vormen monumentale nabootsingen, levensgroot of zelfs gigantisch, van al die voorwerpen die als iconen van de zomer gelden en deel uitmaken van de sentimentele herinneringen van de bezoekers van de tentoonstelling.
De curatoren van de tentoonstelling, Mariella Franzoni en Flor Reiners, wijzen erop dat "de utopie van de zomer en de tijd die bevroren is tussen strand, zon en spelen" centraal staan in deze tentoonstelling, waar we kunnen genieten van sculpturen die zijn gemaakt met behulp van diverse technieken: van diamantzagen tot inlegwerk in renaissancestijl. Beiden beschouwen dit artistieke werk als "de vrucht van een praktijk die nauw verbonden is met de traditie van steenhouwerij en handmatige marmerbewerking, en beïnvloed is door de steengroeven van Vejer de la Frontera, de geboorteplaats van de kunstenaar."
De tentoonstelling, die te zien is tot 14 december, is bedoeld als een symbolische hereniging tussen de kunstenaar en Estepona, de stad waar hij opgroeide en zijn werk ontwikkelde, en tegelijkertijd als het kruispunt van twee parallelle perspectieven: het ene op het werk van een beeldhouwer die, door marmer als een kneedbaar materiaal te maken, een cultus heeft opgebouwd rond de iconische voorwerpen uit zijn kindertijd in de jaren negentig; het andere op de recente geschiedenis van een regio (de Costa del Sol) die de weduwestijl en het collectieve geheugen heeft gevoed van degenen die dit landschap hebben bewoond, opnieuw uitgevonden voor het consumeren van een zomerse utopie.
Met een brede selectie werken – sommige speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt en andere uit privécollecties – is de tentoonstelling opgebouwd uit zes thematische secties: Oorsprong, Schetsen, De Zomerfabriek, Punta de la Plata, Zee en Bergen, en Als de Zon Opwarmt. Zes scènes of fragmenten van een emotionele topografie die de persoonlijke herinnering van de kunstenaar verweven met de collectieve stedelijke verbeelding van de stad.
In het kader van deze ontmoeting is het werk van Juan Miguel Quiñones nauw verbonden met de geschiedenis van een regio aan de Andalusische Costa del Sol en haar "architectuur van plezier" – in de woorden van Henri Lefebvre en zijn Spaanse leerling Mario Gaviria. "Dat wil zeggen, het toeristische urbanisme dat vanaf de jaren zestig nieuwe landschappen creëerde, ontworpen voor ontspanning en consumptie, en ongekende manieren van leven, beleven en denken over de wereld projecteerde vanuit periferieën die in de zomermaanden objecten van verlangen worden voor de inwoners van grote Europese en wereldsteden op zoek naar ontspanning", aldus Mariella Franzoni en Flor Reiners.
In deze context kan het werk van Quiñones, dat door internationale kunstcritici zeer geprezen werd, worden gezien als "een gevoelige archeologie van een tijdperk, een gebied en een herinnering die gedeeld wordt door degenen die dit landschap hebben bewoond of erdoorheen hebben gereisd."
Deze contextuele lezing is verweven met een blik op de sculpturale productie van Quiñones (1979) van de afgelopen vijftien jaar, “een genereus en coherent oeuvre dat laat zien hoe zijn praktijk, gebaseerd op een autodidactische technische wijsheid, in stand wordt gehouden door het langzame proces van vorm, waarbij gedachten worden geconstrueerd door doen, vallen en opstaan en fysieke opoffering; dat wil zeggen, door een atavistisch geheugen dat wordt gereactiveerd in het lichaam en zijn gebaren.”
De afgelopen jaren heeft Quiñones' werk grenzen overschreden en is het tentoongesteld in diverse galerieën en op kunstbeurzen in de Verenigde Staten, Europa en China. Zijn praktijk, diep geworteld in materiaal en gebaar, heeft internationaal weerklank gevonden en bevestigt de kracht van een beeldhouwkunst die, door haar intimiteit en vakmanschap, een brug slaat naar het universele.
De tentoonstelling is te bezoeken van dinsdag tot en met zondag, van 10.00 tot 14.00 uur en van 16.00 tot 20.00 uur. Toegang is gratis voor inwoners van de stad.